رویداد فناورانه راه هوشمند

نشست هم اندیشی شرکت های دانش بنیان برگزار شد

نشست هم اندیشی شرکت های دانش بنیان در حاشیه رویداد فناورانه راه هوشمند برگزار شد

نشست هم اندیشی، با حضور مدیران، معاونین و کارشناسان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و جمعی از شرکت های دانش بنیان و علاقه‌مندان، روز گذشته (۱۸ مهر ماه) در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر، برگزار شد. این نشست با هدف بیان چالش ها و دغدغه ها، تبادل نظر و هم فکری شرکت های دانش بنیان و ذینفعان (از جمله سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ) در حاشیه رویداد فناورانه راه هوشمند، برنامه ریزی و اجرا شد.

دکتر حمزه ذاکری، رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در این نشست با بیان اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۲، قوانینی مبنی بر حمایت از دانش بنیان ها در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به تصویب رسید، اعلام کرد که در حال حاضر مرکز نوآوری سازمان تجهیز شده و آماده استقرار تیم های فناور و دانش بنیان است. ایشان همچنین به برپایی نمایشگاه حمل و نقل در آذرماه امسال اشاره کردند و عنوان داشتند که محل ویژه ای برای نمایش و معرفی دستاوردهای شرکت های دانش بنیان و فناوران فعال در حوزه های مرتبط راه و حمل و نقل هوشمند (شناسایی شده در رویداد راه هوشمند) در این نمایشگاه، در نظر گرفته شده است.

دکتر ذاکری، در این نشست از فناوران درخواست کرد که هیچ ایده و طرحی را دست کم نگیرند و از فرصت ایجاد شده در رویداد راه هوشمند و همین طور نشست ها و برنامه های حاشیه رویداد برای معرفی طرح ها و فناوری های خود استفاده کنند. ایشان همچنین تاکید کردند که با وجود تلاش های بسیار زیادی که در سال های اخیر در حوزه هوشمندسازی در سازمان راهداری و به خصوص مرکز مدیریت راه های کشور ( از جمله سامانه های مدیریت و شناسایی نقاط پرتصادف، مدیریت راه ها، مدیریت تونل ها و غیره) صورت گرفته، هرگز به نقطه پایانی کار نرسیدیم و در حال حاضر نیز با فرسودگی تجهیزات و قدیمی شدن تکنولوژی رو به رو هستیم و به همین دلیل فرصت برای شرکت های دانش بنیان و فناوران علاقه مند برای ایده پردازی و طراحی تجهیزات و سیستم های جدید فراهم است و سازمان به گرمی از این تلاش ها استقبال می کند. ایشان افزودند که در حال حاضر، از میان طرح های شناسایی شده در رویداد های گذشته سازمان راهداری، از جمله inoroad 2020 و technotransport، پانزده طرح و فناوری به مرحله انعقاد قرارداد و بهره برداری در سازمان راهداری رسیده و همچنین تعدادی از طرح ها در مرکز نوآوری سازمان مستقر شده‌اند.

آقای دکتر فرهنگ فصیحی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر نیز، ضمن تشکر از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای برگزاری رویداد راه هوشمند و ایجاد بستری برای ارائه طرح ها توسط فناوران و شرکت های دانش بنیان توسط این سازمان، از برگزاری این نشست هم اندیشی و فضای صمیمانه آن ابراز خرسندی کردند. ایشان تاکید کردند که در شرایط کنونی اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور که ظرفیت ها و تلاش های بسیاری به صورت مجزا در وزارت خانه ها، معاونت ها، سازمان ها، دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری کشور در حال انجام است، برگزاری چنین نشست هایی برای هم افزایی و شبکه سازی میان فناوران و نهادها و سازمان های ذینفع فناوری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و فناوران باید توجه ویژه ای به شبکه سازی در چنین نشست ها و رویدادهایی داشته باشند.

همچنین در این نشست معاونین و کارشناسان مرکز مدیریت راه های کشور تاکید کردند که ده محور عنوان شده برای دریافت طرح در رویداد راه هوشمند، همگی بر مبنای نیازهای فناورانه سازمان عنوان شده و بنابراین طرح های ارسال شده در هر یک از محورها برای این مرکز بسیار با ارزش و قابل بررسی است. همچنین در این نشست عنوان شد که موضوع طراحی مدل های سرمایه گذاری سامانه های حمل و نقل هوشمند نیز از جمله موارد مهم و مورد تاکید در این رویداد است. ( برای اطلاعات بیشتر در مورد محورها فیلم وبینار توجیهی رویداد راه هوشمند را ببینید)

در این نشست، شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه راهداری و حمل‌ونقل هوشمند به بیان مسائل و چالش‌های پیش‌روی خود پرداختند. از جمله این مسائل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دسترسی به داده‌های راهداری: یکی از مهم‌ترین چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه، دسترسی به داده‌های راهداری است. این داده‌ها شامل اطلاعات ترافیکی، وضعیت راه‌ها و سایر اطلاعات مرتبط با حمل‌ونقل است. به گفته دکتر حجازی معاون فناوری اطلاعات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در حال حاضر، تنها شرکت هایی که طرف قرارداد با سازمان راهداری هستند به داده های مورد نیاز خود دسترسی دارند. همچنین آقای دکتر ذاکری، پیشنهاد کردند که فناوران می توانند اطلاعات و داده های بسیار خوبی از سایت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به نشانی rmto.ir و همچنین سایت مرکز مدیریت راه ها 141.ir استخراج کنند.

بکارگیری فناوری های بومی سازی شده: از دیگر دغدغه های مشترک و درخواست‌های فناوران، اعتماد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به بکارگیری از فناوری های بومی سازی شده و ساخت داخل بود. که در این باره کارشناسان سازمان راهداری تاکید کردند که در مناقصات، تاکید بر مشخصات فنی، استانداردها و مجوزهای اخذ شده از سازمان تنظیم مقررات است و همچنین سازمان طبق دستورات بالادستی مشتاق به استفاده و بکارگیری از تجهیزات تولید داخل و دانش بنیان است.

ورود هوش مصنوعی به سامانه های پاسخگویی: یکی از موارد مطرح شده در نشست، امکان استفاده از هوش مصنوعی در پاسخگویی بهتر و افزایش کارایی سامانه های پاسخگویی بود. در پاسخ به این پرسش و پیشنهاد عنوان شد که در حال حاضر کارشناسان پاسخگو، به اطلاعات و داده های سامانه های مختلف به صورت همزمان و تا حدودی یکپارچه دسترسی دارند و همچنین از کارشناسان متخصص برای امر پاسخگویی استفاده می شود و در حال حاضر مردم از طریق تماس، وبسایت و اپلیکیشن به سامانه پاسخگویی دسترسی دارند. ورود چت بات ها و هوش مصنوعی نیز از موارد موردتوجه و مورد استقبال مرکز مدیریت راه های کشور است.

بهره برداری بهینه از سیستم های حمل و نقل هوشمند با طراحی معماری صحیح: از مسائل مطرح شده توسط فناوران و تاکید و تصدیق مدیران و کارشناسان سازمان راهداری، لزوم پیشبرد پروژه های طراحی و راه اندازی سامانه های حمل و نقل هوشمند ITS، بر مبنای طراحی معماری بود. لازمه بهره برداری بهینه از ITS، طرح معماری آن با توجه به نیاز کشور است، به این معنی که چیدمان سیستم های حمل و نقل با توجه به روابط منطقی هر سیستم و در نظر گرفتن نیازهای جامعه و رعایت استانداردها باشد.

استانداسازی سامانه های حمل و نقل هوشمند: این موضوع نیز مورد تاکید دو جانبه سازمان راهداری و شرکت های دانش بنیان بود. استانداسازی سامانه ها به بهبود سازگاری، امنیت و کیفیت آن ها کمک شایانی می کند.

ثبت تخلفات جاده ای هوشمند: در حال حاضر با وجود اینکه امکان ثبت برخی از تخلفات به صورت هوشمند و لحظه ای با وجود سیستم ها، دوربین ها و سنسورهای جاده ای وجود دارد، اما با تاکید شرکت های دانش بنیان، در حال حاضر توان و دانش ثبت تخلفات دیگیری از جمله اضافه بار خودروهای شوتی نیز به صورت هوشمند و یا تخمین وزن بار با توجه به ابعاد (با کمک هوش مصنوعی) وجود دارد.

در پایان نشست از فناوران حاضر دعوت شد تا علاوه بر مشارکت در ارسال طرح در بخش رقابتی رویداد راه هوشمند (تا ۲۰ مهر ماه)، در تدوین کتابچه و اطلس فناوری های حوزه حمل و نقل هوشمند و همچنین برگزاری نشست های انتقال تجربه (AUT Talk) همکاری کنند.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top