محورهای رویداد

راه هوشمند

محورهای رویداد فناورانه راه هوشمند

در این بخش با محورهای رویداد فناورانه راه هوشمند، آشنا می شوید. ایده‌پردازان، فناوران و صاحبان کسب و کارهای دانش بنیان، استارتاپی و نوپا، می توانند در صورت فعالیت در حوزه های مرتبط با محورهای رویداد، با تکمیل فرم های الکترونیک موجود در پنل کاربری، طرح های خود را جهت بررسی و غربالگری اولیه، ارسال کنند.

یکپارچه سازی و اتصال داده‌ها​​

یکپارچه‌سازی سامانه‌ (System Integration) در مهندسی، فرایندی است که در آن زیرسامانه ها‌‌ در کنار هم گردآوری می شوند، به گونه ای که این زیرسامانه ها در کنار هم به عنوان یک سامانه بزرگ تر عمل کنند. در حمل و نقل هوشمند، یکپارچه سازی سامانه‌ای، فرایند ارتباط دادن اجزای مختلف سامانه‌های رایانه‌ای و برنامه‌های نرم‌افزاری است به طوری که به عنوان یک مجموعه کلی هماهنگ عمل کنند؛ این عمل می‌تواند به شکل فیزیکی یا عملکردی باشد.

خودروهای خودران و زیرساخت های لازم

خودروهای خودران معمولا با دستگاه GPS، یک سیستم ناوبری اینرسی و طیف وسیعی از حسگرها تجهیز شده اند. در سیستم های حمل و نقل هوشمند، می توان از نقشه برای یافتن مسیر بهینه برای رسیدن به مقصد خود استفاده نمود. هوش مصنوعی در طراحی خودروهای خودران، می تواند فرآیندهای ادراک و تصمیم گیری انسانی را به کمک شبیه سازی مدیریت می کند.

هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و فناوری های نوین

هدف هوش مصنوعی یا Artificial Intelligence در حقیقت نوعی شبیه سازی هوش انسانی است. هوش مصنوعی در واقع ماشینی است که به گونه ای برنامه نویسی شده که همانند انسان فکر کند و توانایی تقلید از رفتار انسان را داشته باشد. اساس هوش مصنوعی آن است که هوش انسان و طریق کار آن به‌گونه‌ای تعریف شود که یک ماشین بتواند آن را به راحتی اجرا کند و وظایفی که بر آن محول می‌شود را به درستی اجرا کند. با این توصیف از هوش مصنوعی، موارد زیر در استفاده از هوش مصنوعی در سامانه های حمل و نقل هوشمند مدنظر قرار دارد:

استانداردسازی سامانه های حمل و نقل هوشمند

استانداردسازی، به فرایند ایجاد و اجرای استانداردها گفته می‌شود. هدف استانداردسازی بهبود سازگاری، امنیت و کیفیت می‌باشد. چهار تکنیک در استانداردسازی استفاده می‌شود.

  • ساده سازی
  •  کددهی
  • مهندسی مقدار
  • کنترل آماری فرایندها

با تعریف استاندارد در حوزه های مختلف حمل و نقل هوشمند موارد زیر را می توان در تسهیل سازگاری، امنیت و کیفیت قدم برداشت.

ایجاد ارزش افزوده و افزایش کارایی سامانه ها

سامانه‌های حمل و نقل هوشمند و زیرساخت های آنها می توانند به عنوان منبعی جهت درآمدزایی در نظر گرفته شوند. اگر سامانه‌های حمل و نقل هوشمند اعم از زیرساخت و روساخت به عنوان یک سیستم دیده شوند می توان آنها را به یک سیستم درآمد پایدار در نظر گرفت که سبب تامین بخشی از هزینه های احداث و نگهداری و پشتیبانی از آنها و کاهش تکیه به منابع دولتی در این زمینه می گردد. رویکردهایی جهت تبدیل منافع مستقیم و غیرمستقیم سامانه‌های حمل و نقل هوشمند به درآمد در این حوزه قرار می گیرد.

کالیبراسیون خودکار سامانه‌های حمل و نقل هـوشمند

کالیبراسیون خودکار سامانه‌های حمل و نقل هوشمند

حفظ کالیبراسیون ابزار آلات، بررسی و تنظیم کالیبراسیون، حفظ شرایط و معیارهای تست و کالیبراسیون تماما در به حداقل رساندن خطای انسانی در کارکرد سامانه های حمل و نقل هوشمند موثر می باشد. به همین دلیل، ابزارهای کالیبراسیون خودکار و نیمه خودکار توسعه یافته اند تا به مدیریت داده های مرتبط با کالیبراسیون کمک کنند و کار تکنسین ابزار را قابل مدیریت تر کنند.

شـیـوه‌هـای نـوین اطـلاع رسانی و مـدیریت تـقاضای سفر

شیوه‌های نوین اطلاع رسانی و مدیریت تقاضای سفر

اطلاع رسانی به مسافران و کاربران راه جهت جلوگیری ترافیک و اتلاف زمان در سفر برای کاربران می باشد. این سیستم ها شامل بخش گویای، بخش پیامکی، بخش پایگاه اطلاع رسانی، بخش نرم افزاری، و بخش ارسال نظرات کاربران می باشد. با استفاده از این سیستم ها می توان از آخرین وضعیت های ترافیکی و جوی در سطح جاده های برون شهری، محدودیت های تردد وسایل نقلیه در محورها، مسیر و مسافت بین شهرها، نکات ایمنی، محورهای جایگزین، خدمات رفاهی، امداد خودرو فنی فعال در مسیرها، بهترین ساعات تردد بهره مند گردید.

فناوری‌های نوین حمل و نقل هوشمند

در دنیای امروز، تکنولوژی با شتاب فزاینده‌ای در حال تغییر و تحول است. برای همراه بودن با چنین روند پرسرعتی، باید تکنولوژی روز را پیوسته شناسایی کرده و در یادگیری آن تلاش نمود. فناوری نوین را در اصل می‌توان ادامه فناوری‌های پیشینی دانست که آرایه‌ها و اصلاحات جدیدی را در اختیار بشر قرار می‌دهند تا زندگی او را بهبود بخشند. به عبارت دیگر، اصطلاح فن آوری نوین را می‌توان به پیشرفت‌های انجام شده و نوآوری‌های ارائه شده در حوزه‌های مختلف از جمله سیستم های حمل و نقل هوشمند و راه هوشمند و … اطلاق کرد.

مکان‌یابی، جانمایی و روش‌های سرمایه گذاری سامانه‌های حمل و نقل هوشمند

مکان یابی، فرایند تعیین دقیق مکان اشیاء یا ویژگی‌ها در سطح زمین اشاره دارد. مکانیابی، متکی به فناوری ها و تکنیک های مختلف برای جمع‌آوری و نمایش داده های مکانی است. تصمیم گیری مکانی از جمله موضوعاتی است که در هر تصمیم گیری با معیارهای مختلفی روبرو است و هدف تعیین بهترین گزینه از بین گزینه های موجود خواهدبود، بنابراین هدف انتخاب گزینه ای خواهد بود که به بهترین نحو رضایت تصمیم گیرنده را با در نظر گرفتن معیارهای مد نظر تأمین نماید. بنابراین، گام مهم در رسیدن به هدف فوق استفاده از روش مناسبی است که مقایسه گزینه ها را به درستی انجام دهد و در این میان گزینه مناسب انتخاب شود. یکی از مهمترین موارد در مکانیابی، استفاده از روش‌های متعدد سرمایه گذاری و کسب نتایج در این خصوص خواهد بود. سرمایه‌گذاری شامل انتخاب نقاط بهینه برای نصب یک سامانه به منظور کاهش مخاطرات جاده ای خواهد بود.

ایده آزاد

تمامی ایده‌های مرتبط به هر یک از زمینه‌های راه هوشمند و ساختارهای لازم برای پیاده سازی آنها و همچنین حوزه های مرتبط با آنها را شامل می‌شود.

به اطلاعات بیشتری در مورد رویداد نیاز دارید؟

به آسانی می توانید از طریق لینک های روبه رو اطلاعات بیشتری در مورد رویداد فناورانه راه هوشمند و همچنین نحوه ثبت طرح و ثبت نام سرمایه گذاران و بهره برداران به دست آورید…

Scroll to Top